Επαγγελματικο
Χωρα
Big Bang από τον Chris Tille

ΤΟ ΚΟΣΜΙΚΟ BIG BANG ΩΣ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ, ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ, ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗ NASA

Πιθανώς τα πιο γνωστά αποσπάσματα για το φως που μπορούν να βρεθούν στα γερμανικά γράφτηκαν το 1850 από τον Αυστριακό λυρικό ποιητή Anastasius Grün στο ποίημά του «Pfaff vom Kahlenberg: ein ländliches Gedicht» («Ιερέας από το Kahlenberg: Μια μπαλάντα της χώρας» στο κεφάλαιο 25: «Στο Πρεσβυτέρειο. Σκέψεις από το σκοτάδι της νύχτας»).

Μεταφράστηκε ελεύθερα από το γερμανικό πρωτότυπο:

Και βουτά και ανεβαίνει ξανά με δύναμη,

Ένας περιπλανώμενος που ταλαντεύεται με την επιθυμία.

Όμως, η πτήση του προς τα σκοτάδια μακρινά

Περιβάλλεται από τον λαμπερό ιστό των αστεριών!

Μέσα, το πουλί μεγαλώνει παγιδευμένο

Και κουρνιάζει σε χρυσές ράβδους φυλακών,

Που περικυκλώνουν όλο τον κόσμο τόσο σφιχτά,

Και μετά τραγουδά:«εν αρχή ην το φως!»*

Αυστριακός λυρικός ποιητής Anastasius Grün

Η αστρονομική προοπτική για το φως που υιοθετεί ο Grün στο λογοτεχνικό του έργο προσαρμόζεται από το φωτογράφο και καλλιτέχνη Chris Tille με έναν εντελώς επαναστατικό τρόπο - τόσο από καλλιτεχνική όσο και από επιστημονική άποψη.

Chris Tille

Το 2013, ο Αμερικανός φυσικός John G. Cramer έγινε το πρώτο άτομο που μετέτρεψε τα χαρακτηριστικά του big bang και τα επόμενα 760.000 χρόνια σε ηχητικά κύματα και δημιούργησε ένα αρχείο ήχου. Για να το κάνει αυτό, χρησιμοποίησε δεδομένα σχετικά με το κοσμικό υπόβαθρο μικροκυμάτων από την δορυφορική αποστολή Planck της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος.

Μετά από δύο χρόνια έρευνας, ο Tille ανακάλυψε έναν τρόπο να χρησιμοποιήσει σημεία φωτός για να απεικονίσει αυτά τα ηχητικά κύματα σε φωτογραφικό χαρτί και να κάνει το κοσμικό γεγονός ορατό στο έργο τέχνης του «Big Bang». Για τη συνέχεια αυτού του κομματιού, το έργο τέχνης «First Light», χρησιμοποίησε φωτεινά pixel για να απεικονίσει το παλαιότερο φως στον κόσμο, το οποίο εμφανίστηκε 380.000 χρόνια μετά το big bang και χρειάστηκε 13,7 δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει στη Γη. Η σειρά έργων τέχνης του Tille με επιστημονικό υπόβαθρο περιλαμβάνει επίσης το «10.000 μ.Χ.», μια μνημειακή εικόνα που χρειάστηκε περίπου 1.000 ώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί. Εδώ, ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε τις ακριβείς συντεταγμένες από τους καταλόγους αστεριών Tycho II και Hipparchus για να τοποθετήσει περίπου 1,2 εκατομμύρια αστέρια με το χέρι στις σωστές μελλοντικές θέσεις τους.

New Horizon - ένα κοσμικό γεγονός

Έπειτα υπάρχει η δημιουργία του Tille «New Horizon», που απεικονίζει τη σύγκρουση δύο μαύρων τρυπών πριν από 1,3 δισεκατομμύρια χρόνια. Το γιγαντιαίο κοσμικό γεγονός εξέπεμψε 50 φορές περισσότερη ενέργεια από το φως όλων των αστεριών του σύμπαντος. Όταν τα αντίστοιχα κύματα έφτασαν στη Γη το Σεπτέμβριο του 2015 και καταγράφηκαν από το LIGO (Παρατηρητήριο βαρυτικών κυμάτων με συμβολόμετρο λέιζερ), επιβεβαίωσαν την υπόθεση του Albert Einstein σχετικά με την ύπαρξη βαρυτικών κυμάτων καθώς και τη θεωρία του σχετικά με την καμπυλότητα του χωροχρόνου. Το γεγονός αποδείχθηκε τεράστιο επιστημονικό ορόσημο και έδωσε επίσης στον Tille τη βάση για το έργο τέχνης του, το οποίο διαθέτει φωτεινά και σκούρα pixel που αντιπροσωπεύουν την ένταση και τον τόνο των ηχητικών κυμάτων.

New Horizon

Συνολικά, οι εικόνες αποτελούν μια καλλιτεχνικά κομψή και επιστημονικά ακριβή αναπαράσταση αστροφυσικών γεγονότων. Ο Tille βασίζεται σε πολύπλοκους αλγόριθμους για τη δημιουργία πολύ ουσιαστικών έργων που μας δίνουν μια εικόνα για την εσωτερική ζωή του σύμπαντος - ακόμα και για την ίδια τη δημιουργία.

Η μεγάλη ακρίβεια που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης για να παρουσιάσει αστροφυσικά γεγονότα και η εξαιρετική αισθητική των έργων του έχει κατακτήσει επίσης το Ινστιτούτο Max Planck, όπου ο Tille συνεργάζεται στενά με το συνεργάτη (PD) Δρ. Torsten Enßlin, ο οποίος είναι επικεφαλής του Κέντρου Ανάλυσης Planck (MPAC) στο Ινστιτούτο Αστροφυσικής Max Planck. Το ινστιτούτο παρέχει συχνά τα ανεπεξέργαστα δεδομένα για τα έργα του Tille.

Σε συνομιλία με τη LEDVANCE, ο Tille εξηγεί πώς έγινε καλλιτέχνης ενώ εργαζόταν ως φωτογράφος και πώς ανακάλυψε την επιστήμη ως πηγή για τη δημιουργικότητά του.

Η συνέντευξη

Σε πολλά από τα φωτογραφικά σας έργα δείξατε πώς οι καθολικές, φυσικές διαδικασίες στο σύμπαν μπορούν να αναπαρασταθούν καλλιτεχνικά χρησιμοποιώντας το φως. Πώς σας ήρθε αυτή η ιδέα;

Tille: «Όντας οπτικός φωτογράφος για μεγάλο χρονικό διάστημα, βρέθηκα να χάνω τη δημιουργικότητά μου σε ορισμένες περιπτώσεις. Ήρθε ως σοκ, καθώς δεν το είχα ξαναβιώσει. Αλλά συνειδητοποίησα πολύ γρήγορα ότι έπρεπε να έχω το θάρρος να δέχομαι τα εμπόδια.

Chris Tille
10.000 μ.Χ.

Το σκέφτηκα και κατέληξα στο συμπέρασμα ότι θα ήθελα πολύ να αφιερώσω περισσότερο χρόνο στο να γίνω καλλιτέχνης. Πάντα με γοήτευε η αισθητική των στοιχείων και η οπτική μαγεία του πρωτογενούς. Από αυτό, ανέπτυξα την ιδέα να δημιουργήσω έργα τέχνης από ήχους. Η πρόθεσή μου ήταν να κάνω διαφορετικές συχνότητες να παράγουν διαφορετικά pixel και σύντομα συνειδητοποίησα ότι ήθελα να κάνω ένα έργο που βασιζόταν σε δεδομένα. Αντί να δουλεύω διαισθητικά και συναισθηματικά, ήθελα η δουλειά μου να έχει επιστημονική βάση. Δοκίμασα πολλά πράγματα, αλλά στην αρχή τίποτα δεν λειτούργησε ικανοποιητικά.

Τότε, όπως συμβαίνει τόσο συχνά στη ζωή, ανέλαβε η τύχη. Είχα διαβάσει για τον καθηγητή John Cramer σε ένα επιστημονικό περιοδικό: Ήταν ο πρώτος που κατάφερε να κάνει το big bang ακουστικό με βάση πραγματικά δεδομένα από το Ινστιτούτο Max Planck. Τότε ήρθα σε επαφή με τον καθηγητή Cramer που ήταν πολύ γενναιόδωρος και μου έστειλε τα αρχεία ήχου. Χρειαζόμουν περίπου δύο χρόνια μετά για να μετατρέψω τα δεδομένα σε τέχνη. Με το έργο μου «Big Bang», έγινα τότε ο πρώτος καλλιτέχνης που απεικόνισε το big bang βάσει αυτών των δεδομένων. Από τότε, απέκτησα πρόσβαση σε πρόσθετα επιστημονικά δεδομένα που συνήθως δεν βλέπουν όλοι - και μπορούσα να ολοκληρώσω περισσότερα έργα.

Πώς λειτούργησε η μέθοδος ερμηνείας και οπτικοποίησης των επιστημονικών δεδομένων στο «Big Bang»;

Tille: «Ανάλυσα τον ήχο, ο οποίος προερχόταν από τη συχνότητα και την ένταση, σε οπτικά ερεθίσματα - δηλαδή σε φωτεινά και σκοτεινά pixel. Ένας δυνατός θόρυβος με χαμηλή συχνότητα παρήγαγε φωτεινά pixel, ενώ ένας χαμηλός θόρυβος με υψηλή συχνότητα παρήγαγε ένα γκρι pixel Το αποτέλεσμα στη συνέχεια εκτυπώθηκε σε μεγάλη κλίμακα για να εξασφαλιστεί η καλύτερη προβολή.

Τι ακριβώς κάνατε κατά τη διάρκεια των δύο ετών προετοιμασίας για το «Big Bang»;

Έπρεπε να βρω έναν τρόπο να μετατρέψω τους ήχους όσο το δυνατόν ακριβέστερα σε εικόνες pixel και να μεταφέρω αυτές τις εικόνες σε φωτογραφικό χαρτί. Αυτή ήταν μια μακρά διαδικασία πειραματισμού και αντιμετώπισα πολλές αποτυχίες.

Born Dead από τον Chris Tille
Born dead

Τι ακολουθεί για εσάς ως καλλιτέχνης; Πάνω σε τι δουλεύεις αυτή τη στιγμή;

Συνεχίζω να δουλεύω τακτικά με το Ινστιτούτο Max Planck. Έχω ολοκληρώσει επίσης πολλά έργα με τη NASA στο παρελθόν. Ανταλλάξαμε επίσης ιδέες με το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (MIT), το οποίο διαθέτει ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών δεδομένων. Υπάρχει λόγος για το διάσημο καλλιτεχνικό περιοδικό ART να λέει: Το MIT είναι το δημιουργικό εργαστήριο του καλλιτέχνη του μέλλοντος.

Στο τελευταίο μου έργο, «Born dead», χρησιμοποιώ ένα τεχνητό νευρικό δίκτυο. Εδώ, δύο συστήματα υπολογιστών παράγουν πορτρέτα διορθώνοντας το ένα το άλλο. Πρόσωπα που αποτελούνται από ψυχρούς αριθμούς, μάτια από μηδενικά και ένα, μιμητισμός που δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας μαθηματικούς υπολογισμούς - ένας φανταστικός και σοκαριστικός τρόπος για να εξαπατήσουμε τις αισθήσεις μας, οι οποίες δύσκολα μπορούν πλέον να διακρίνουν μεταξύ της ζωής και της κατασκευασμένης αλήθειας.

Μοιραστείτε τη σελίδα μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης