Επαγγελματικο
Χωρα
Ζεύγος που τσουγκρίζει ποτήρια σαμπάνιας σε εστιατόριο

Σχεδιασμός φωτισμού: Ένας οδηγός 10 βημάτων για μπαρ και εστιατόρια

Εάν ο φωτισμός δεν είναι σωστός, ο πελάτης δεν θα φάει

Οι πρώτες εντυπώσεις είναι σημαντικές, και όταν πρόκειται για τα ξενοδοχεία, ο φωτισμός παίζει μεγαλύτερο ρόλο απ’ ό,τι περιμένατε. Με μερικούς ακόμα στο σκοτάδι για το πώς να δημιουργήσουμε τη σωστή διάθεση, ρωτήσαμε έναν ειδικό.

Το φαγητό μπορεί να είναι νόστιμο, τα ποτά τέλεια παγωμένα, αλλά αν ο φωτισμός δεν είναι σωστός, ο πελάτης δεν θα φάει. Και υπάρχουν μελέτες που το αποδεικνύουν. Μια πρόσφατη έρευνα* διαπίστωσε ότι «το 72% των ερωτηθέντων είχε εγκαταλείψει ένα χώρο νωρίτερα από το προγραμματισμένο, επειδή ήταν πολύ έντονα φωτισμένος ή κακοφωτισμένος», ενώ «το 74% των ερωτηθέντων είχαν μείνει περισσότερο από το προγραμματισμένο, επειδή ο φωτισμός τους έκανε να νιώθουν χαλαροί και ευπρόσδεκτοι.»

Καθώς ο χρόνος είναι χρήμα, ο φωτισμός μπαρ και εστιατορίων είναι σαφώς κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Μιλήσαμε με την Julia Morosow, Διεθνή Διαχειρίστρια Βασικών Λογαριασμών Ξενοδοχείων στην Ευρώπη στη LEDVANCE για να μάθουμε πώς μπορεί το φως να χρησιμεύσει για να δημιουργήσει μια τέλεια εμπειρία πελατών. Αυτοί είναι οι δέκα χρυσοί κανόνες της:

1. Κάντε τον φωτισμό κεντρικό κομμάτι του σχεδιασμού

«Ο φωτισμός είναι συχνά μια μεταγενέστερη σκέψη», λέει η κα Morosow, «ένα ακόμη συν που το ρίχνουν λίγο πριν ανοίξει ένας χώρος». Ωστόσο, καθώς ορισμένοι παράγοντες, όπως η θέση των ηλεκτρικών πριζών και η διάταξη των χώρων, είναι απαραίτητοι για το σχεδιασμό του φωτισμού, είναι λογικό να εξετάσουμε τα πάντα μαζί. Πάρτε για παράδειγμα τα τραπέζια. Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να αναδείξετε μεμονωμένα τραπέζια, ειδικά σε εστιατόρια, είναι να εγκαταστήσετε κρεμαστά φώτα (μεμονωμένα κρεμαστά φωτιστικά) πάνω από αυτά. «Χωρίς προσεκτικό σχεδιασμό, μπορεί να είναι δυνατό να έχουμε φώτα μόνο πάνω από συγκεκριμένα τραπέζια!»

2. Εφαρμόστε διαφορετικά στρώματα φωτός

ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ - Intercontinental Hotel Ντίσελντορφ

Διαφορετικά φώτα μπορούν να εκτελέσουν διαφορετικές εργασίες. Το πρώτο βήμα είναι ο φωτισμός περιβάλλοντος. Αυτή είναι η κύρια πηγή φωτός σε ένα μπαρ ή εστιατόριο, δίνοντας το γενικό επίπεδο φωτισμού. Χρησιμοποιείται ως διάχυτος φωτισμός κατευθυνόμενος στην επιφάνεια, μπορεί επίσης να κάνει τις οροφές να φαίνονται υψηλότερες ή τους τοίχους ευρύτερους. Στη συνέχεια έρχεται ο φωτισμός εργασίας. Αυτά είναι φωτιστικά που εφαρμόζονται σε χώρους όπου πρέπει να εκτελεστούν εργασίες, όπως η ταμειακή μηχανή ή η κουζίνα. Έπειτα έρχεται ο φωτισμός έμφασης. Πρόκειται συνήθως για φωτισμό με σημειακούς προβολείς που εφιστούν την προσοχή στην αρχιτεκτονική ή σε ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Περιλαμβάνει φωτισμό ψηλά σε τοίχους ή κολώνες, καθώς και φωτισμό του πίσω μπαρ. Τέλος, έρχεται το κομμάτι της διασκέδασης! Τόσο ο διακοσμητικός φωτισμός όσο και ο φωτισμός εφέ είναι αυτό που εξατομικεύει ένα μπαρ ή εστιατόριο. Η λειτουργικότητα είναι λιγότερο σημαντική εδώ, σημασία έχει η δημιουργία ενός ιδιαίτερου στυλ.

3. Χρησιμοποιήστε το φως για να κατευθύνετε τους ανθρώπους στον χώρο σας

Όταν κάποιος μπαίνει σε ένα χώρο, πρέπει να γνωρίζει μέσα στα πρώτα δευτερόλεπτα πού να πάει και πού να βρει τι. «Ο προσανατολισμός είναι απαραίτητος.» Το φως μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κατευθύνει τους επισκέπτες σε έναν χώρο, προσελκύοντας την προσοχή τους σε διαφορετικά σημεία ή χώρους εστίασης. Τα σημεία εστίασης δημιουργούνται μέσω αντιθέσεων στη φωτεινότητα, συχνά μεταξύ φωτισμού έμφασης και φωτισμού περιβάλλοντος. Οι προτάσεις διαφέρουν, αλλά ο λόγος αντίθεσης 5:1 της έμφασης προς το περιβάλλον είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης για να ξεχωρίζουν τα αντικείμενα.

4. Ένα μέγεθος δεν ταιριάζει σε όλα: να γνωρίζετε τον χώρο και το κόνσεπτ σας

Κάθε μπαρ και εστιατόριο έχει το δικό του ιδιαίτερο στιλ. «Κατά το σχεδιασμό του χώρου σας, θα πρέπει να λάβετε υπόψη τρία πράγματα: ιδέα, κοινό-στόχο και τον χώρο που χρησιμοποιείτε», εξηγεί η Morosow. Για παράδειγμα, σε ένα μικρό μπαρ μπορεί να χρειάζεται να τονίσουμε μεμονωμένα τραπέζια μόνο, ενώ ένας μεγαλύτερος χώρος μπορεί να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει το φωτισμό για να διαφοροποιήσει και να διαχωρίσει διαφορετικούς χώρους.

5. Δημιουργήστε την κατάλληλη ατμόσφαιρα δίνοντας προσοχή στη φωτεινότητα

Ο φωτισμός είναι το κλειδί για την ατμόσφαιρα. «Σε γενικές γραμμές, το θερμό και γλυκό φως κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν πιο άνετα, ειδικά σε πιο ψυχρά κλίματα.» Με τον όρο «θερμό φως» αναφερόμαστε γενικά σε λαμπτήρες με λιγότερο από 3000 Kelvin. Η εγκατάσταση ενός διακόπτη μεταβλητού φωτισμού προσθέτει ένα στοιχείο ευελιξίας, επιτρέποντας τη ρύθμιση της φωτεινότητας ενός χώρου ώστε να ρυθμίζεται και να δημιουργεί διαφορετικές ατμόσφαιρες. Τα αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου μπορούν να βοηθήσουν περαιτέρω τη διαδικασία, επιτρέποντας τον προγραμματισμό διαφορετικών ρυθμίσεων ανάλογα με την ώρα της ημέρας ή την εποχή του έτους.

Μαρόκο, Fes, Ξενοδοχείο Riad Fes, στρωμένο τραπέζι στο εστιατόριο

6. Εφαρμόστε χρώμα, αλλά με φειδώ!

Ο φωτισμός μπαρ τείνει να διαφέρει από τον φωτισμό εστιατορίου. Καθώς τα μπαρ στοχεύουν επίσης να προσφέρουν μια μορφή ψυχαγωγίας, είναι πιο συνηθισμένο να πειραματιστείτε με το χρώμα. Τα εστιατόρια από την άλλη πλευρά συχνά απαιτούν κάπως πιο αδιάφορο φωτισμό, δημιουργώντας ένα χαλαρό περιβάλλον. Φυσικά αυτό διαφέρει ανάλογα με την ιδέα. Το χρώμα χρησιμοποιείται επίσης για την προώθηση της επωνυμίας και είναι καλό να εισάγετε χρώματα επωνυμίας μάρκας. «Προσέξτε να μην το παρακάνετε όμως!»

7. Αποκαλύψτε το πραγματικό χρώμα των τροφίμων και ποτών

Για να μην συγχέεται με τον έγχρωμο φωτισμό, η απόδοση χρώματος είναι η ικανότητα μιας πηγής φωτός να αποκαλύπτει τα αληθινά χρώματα διαφόρων αντικειμένων. Εκφραζόμενο ως δείκτης, όσο χαμηλότερη είναι η βαθμολογία, τόσο λιγότερες είναι οι ιδιότητες απόδοσης χρώματος ενός λαμπτήρα. Η υψηλότερη βαθμολογία είναι 100. Σε εστιατόρια και κουζίνες, απαιτείται τουλάχιστον βαθμολογία 80, αλλά το 90 είναι καλύτερο. Αν κάνουμε λάθος με το δείκτη χρωματικής απόδοσης (CRI), ίσως η οπτική εντύπωση των τροφίμων (και των ποτών) δεν φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων της, επηρεάζοντας έντονα την εμπειρία των πελατών.

8. Προσέξτε όταν πρόκειται για την άνεση του πελάτη

«Όσο ασυνήθιστος και πειραματικός κι αν είναι ο σχεδιασμός ενός μπαρ, πρέπει να εξασφαλίζεται πάντα ένα ελάχιστο επίπεδο άνεσης», εξηγεί η Morosow. Οι πελάτες πρέπει πάντα να μπορούν να διαβάζουν το μενού και να βλέπουν το φαγητό τους. Πρέπει επίσης να αποφεύγεται η άμεση αντανάκλαση τοποθετώντας λαμπτήρες έξω από το φυσικό οπτικό πεδίο. Δώστε προσοχή στο φως που μπορεί να αντανακλάται στο οπτικό πεδίο των ανθρώπων από γυαλιστερές επιφάνειες ή καθρέφτες. Οι διαχύτες, όπως το παγωμένο γυαλί ή τα υφάσματα, μπορούν να είναι χρήσιμα σε τέτοιες περιπτώσεις.

9. Παρακολουθήστε τις τρέχουσες τάσεις: ορισμένες έρχονται για να μείνουν

Οι τρέχουσες τάσεις επιστρέφουν στα βασικά. «Οι πηγές φωτός είναι τώρα ανοιχτές, τα αμπαζούρ αφαιρούνται και τα καλώδια κρέμονται από την οροφή.» Οι λαμπτήρες με αίσθηση ρετρό με εκτεθειμένο νήμα είναι πολύ δημοφιλείς, καθώς είναι οι ίδιοι οι λαμπτήρες που είναι το χαρακτηριστικό του σχεδιασμού. Όσον αφορά τον μη διακοσμητικό φωτισμό, τα μπαρ και τα εστιατόρια στρέφονται όλο και περισσότερο σε LED για εξοικονόμηση χρημάτων και μείωση της συντήρησης. «Και οι δύο αυτές τάσεις είναι πιθανό να ήρθαν για να μείνουν», λέει η Morosow.

10. Και τέλος, ρωτήσαμε την κα Morosow τι είναι πιο σημαντικό: ο σχεδιασμός ή η λειτουργικότητα;

Η απάντησή της: «Ο καλός σχεδιασμός είναι λειτουργικός!»

* Τα στοιχεία ελήφθησαν από έρευνα της MEGAMAN που διεξήχθη μεταξύ 236 επαγγελματιών στον ξενοδοχειακό τομέα από το Big Hospitality κατά τον Οκτώβριο 2015.

Μοιραστείτε τη σελίδα μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης